Reklama internete

Norint geriau suprasti, kas vis dėlto yra reklama internete arba internetinė reklama, reikėtų išsiaiškinti jos sampratą. Nagrinėjant įvairius mokslinės literatūros šaltinius reklamos internete tema, galima pastebėti, kad lietuvių bei užsienio autoriai pateikia skirtingas internetinės reklamos sampratas.

Internetinės reklamos sampratos

Autorius, metai Samprata
Li, Leckendby, 2000 Reklama internete (angl. online advertising) – tai nemokama arba mokama reklamos davėjo produktų, paslaugų ar idėjų pristatymas arba propagavimas interaktyvioje aplinkoje, kuris įtraukia vartotojus ir reklamos davėjus į abipusę tarpusavio sąveiką.
B. Čereška, 2004 Internetinė reklama – sudėtingas informacijos perdavimo elektronika komunikacinis procesas, formuojantis vartotojo sąmonėje psichologinę būseną, kad pasiektų ekonominius, kultūrinius, socialinius ir kitus tikslus.
Rowley, 2004 Interneto reklama sudaro mokamas arba nemokamas reklaminis pranešimas, skirtas padidinti reklamuojamo produkto pardavimus bei supratimą apie jį, ir yra perduodamas žiniasklaidos priemonėmis.
I.Stasiūnienė, 2004 Reklama internete – tai naujausia, vis dar nestandartine laikoma marketingo internete priemonė.
Berkley, 2007 Reklama internete – tai reklama, atitinkanti nuostatą – pateikti reklaminę žinutę potencialiems klientams būtent tada, kai jiems to reikia.

internetine reklamaLyginant šias reklamos sampratas galima pastebėti, kad per 7 metus nuo 2000 iki 2007 metų užsienio ir Lietuvos mokslinėje literatūroje internetinės reklamos samprata nuolat kito ir galima daryti prielaidą, kad iki šiol internetinės reklamos samprata įvairūs autoriai pateikia skirtingai. Apibendrinant galima teigti, kad internetinė reklama – tai naujausia marketingo internete priemonė, kuri leidžia potencialius klientus pasiekti virtualioje erdvėje ir pateikti reklaminę žinutę būtent tada, kada jiems to reikia.

Reklama internete vienas iš būdų komunikuoti su potencialiais klientais. Išnagrinėjus V. Davidavičienės ir kt., (2009) bei B. Čereškos, (2000) mokslinėje literatūroje pateikiamą informaciją galima išskirti svarbiausius komunikavimo bruožus internete

Svarbiausi komunikavimo internete bruožai

Bruožas

Savybė

Pasiekiamumas Internete yra galimybė užmegzti interaktyvų ryšį su klientu, pateikti informacija apie produktą ar paslaugą ir sužinoti klientų nuomonę. Tai galima atlikti per labai trumpą laikotarpį ir nuolat (24 valandas per parą, 365 dienas per metus) palaikyti ryšį.
Tarptautinių ryšių erdvė Bet kuri įmonė turinti savo internetinę svetainę ir filialą kitoje šalyje automatiškai tampa tarptautine įmone, nes gali tiesiogiai bendrauti su užsienio klientais internetu. Žinoma, įmonės veiklą gali riboti valiutų svyravimai, kalbos barjerai ir pan.
Pasirenkamumas Internetas pirkėjui sudaro idealias sąlygas pasirinkti jam tinkamiausią produktą. Rasti gausybę informacijos apie dominančią prekę ir ją siūlančias įmones internete itin lengva, todėl vartotojas reklamą atsirenka pagal savo poreikius.
Grįžtamasis ryšys Grįžtamąjį ryšį internete gauti itin lengva. Galima stebėti lankytojų srauto pokyčius interneto svetainėje, tiesiogiai bendrauti el. paštu, pateikti trumpus klausimynus sužinant klientų nuomonę. Taip daug lengviau planuoti tolimesnę reklamos kampaniją.
Greitumas Įmonės skleidžiama įtaigi reklama internete gali paplisti akimirksniu, todėl internete dažnai naudojamas virusinis marketingas. Sukuriamas kokybiškas, šmaikštus ar šokiruojantis reklaminis video įrašas. Jis patalpinamas socialiniuose tinkluose ir plinta žaibišku greičiu.
Atsiskaitymo paprastumas Internete naudojant elektroninę bankininkystę galima itin greitai ir patogiai atsiskaityti už prekes ar paslaugas. Taip pat Lietuvoje jau senokai veikia elektroninio parašo įstatymas, kuris dar labiau supaprastina daugelį finansinių operacijų.
Informacijos talpumas Internete galima talpinti bet kokio formato informaciją (tekstinę, vaizdinę, iliustracijas ir t.t.), ko negalima kituose reklamos kanaluose Radijuje galima skleisti audio reklamą, televizijoje – audiovizualinę, laikraščiuose – tik tekstinę ir pan.
Kaina Reklama internete yra sąlyginai pigi, nes paskleidus įtaigią reklamą, jos nereikia pakartotinai retransliuoti ir dėka virusinio marketingo reklama plinta be papildomų įmonės pastangų ar investicijų. Informacijos laikymas įmonės interneto svetainėje taip pat nereikalauja didelių sąnaudų.
Papildymo ir atnaujinimo paprastumas Informacijos atnaujinimas interneto svetainėje ar pasitelkus socialinius tinklus itin paprastas, nes tai nereikalauja didelių laiko išteklių. Kitose žiniasklaidos priemonėse informacijos atnaujinimas yra brangus ir užima daug laiko.
Patrauklumas Reklama internete, kaip ir televizijoje, gali būti itin įtaigi, nes leidžia perteikti daugelį reklamuojamo produkto savybių (vaizdą, garsą). Tokios priemonės leidžia pasireikšti reklamos kūrėjų fantazijai ir išradingumui.
Reklamos efektyvumo įvertinimas Internete galima tiksliai nustatyti reklaminės kampanijos efektyvumą. Jis matuojamas unikalių lankytojų srautu interneto svetainėje, jų išbūvimo laiku, atverstų vidinių puslapių skaičiumi ir kitais įvairiais rodikliais.

Apibendrinant svarbiausius komunikavimo internete bruožus galima teigti, kad reklama internete turi daug teigiamų komunikavimo su klientų bruožų. Juos tinkamai išnaudojus be itin didelių investicijų, kurių prireiktų kituose reklamos skleidimo priemonėse, galima tikėtis tikrai gerų rezultatų įmonės veikloje. Reklama internete atveria dideles galimybes įmonei operatyviai ir tikslingai pateikti naujausią informaciją apie savo veiklą ar parduodama produkcija.

Reklamos internete priemonės

internetines reklamos priemonesInternetas, kaip reklamos skleidimo priemonė yra gana patrauklus, nes turi nemažai įvairių priemonių pateikti informaciją potencialiam klientui. Internete reklamos skleidimo technologijos nuolat tobulėja, todėl atsiranda vis daugiau priemonių pasiekti potencialų klientą. Išnagrinėjus mokslinės literatūros šaltinius ir remiantis asmenine patartimi galima išskirti šiuo metu populiariausias ir labiausiai naudojamas internetinės reklamos priemonės.

Elektroninis paštas.

Tai vienas iš asmeninių pardavimo būdų, kuris suteikią galimybę nuolat palaikyti glaudų ryšį su kiekvienu klientu atskirai. Žinoma, norint palaikyti glaudų ryšį, gali prireikti nemažų laiko išteklių, todėl el. paštas dažniausiai naudojamas, kaip reklamos sklaidos priemonė išsiųsti naujienlaiškiams.

Norint el. pašto paslaugą panaudoti, kaip reklamos priemonę būtina turėtų el. pašto adresų duomenų bazę. Tokios el. pašto duomenų bazės sudaromos pačios įmonės pastangomis atrinkus reikiamą informaciją iš jau turimų duomenų apie esamus, potencialius klientus arba pasinaudojus išoriniais duomenų šaltiniais. Arvydas Bakanauskas ir Vytautas Liesionis (2008) pateikia klientų duomenų šaltinių klasifikavimą, kuri išnagrinėjus galima pateikti tokius elektroninio pašto adresų šaltinius:

Vidiniai duomenų šaltiniai: vartotojų paraiškos formos; vartotojų nusiskundimai; vartotojų pasiteiravimai; vartotojų informacinės bylos; rinkos tyrimai (esantys); paslaugų ataskaitos.

Išoriniai duomenų šaltiniai: išoriniai tam tikro tipo vartotojų sąrašai; rinkos tyrimai; dukterinių kompanijų įrašai.

Taigi, yra nemažai vidinių ir išorinių duomenų šaltinių, kuriuos panaudojus galima sudaryti el. pašto adresų duomenų bazę. Taip pat verta paminėti, kad internetinėje erdvėje yra dar keletas populiarių būdų gauti el. pašto adresus. Jei įmonė turi savo internetinę svetainę, lankytojams gali suteikti galimybę įrašius savo el. pašto adresą gauti naujienas apie įmonės veiklą, akcijas ir pan., taip natūraliai kaupiama potencialių klientų el. pašto adresai.

Jei įmonė neturi galimybės gauti pakankamą kiekį el. pašto adresų, dažniausiai pasinaudoja kitų įmonių surinktomis duomenų bazėmis. Jos sudarinėjamos anksčiau minėtuoju prenumeratų principu arba pasitelkus specialus programas, dar vadinamas „vorais“, kurios skenuoja internetines svetaines ir jų turinyje aptikusios el. pašto skiriamąjį simboli „@” įrašo į duomenų bazę aptiktą el. pašto adresą.

Tačiau dažniausiai siuntėjui žinomas tik el. pašto adresas, todėl tokiems adresatams galima siųsti tik bendrinę informaciją apie įmonėje taikomas nuolaidas ir pan. Laiškai, siunčiami ne savo klientams dažnai nukeliauja į šlamšto skilti, kaip nepageidaujami laiškai, todėl informacija nepasiekia adresato.

B. Čereška (2004) elektroninį paštą skirsto į dvi kategorijas: pageidaujamą ir nepageidaujamą. Pageidaujamas elektroninis paštas leidžia reklamos vartotojui pasirinkti jį dominančią temą ar sritį. Vartotojas turi užsiregistruoti jo interesus atitinkančioje svetainėje, pateikti reikiamus duomenis apie save, palikti elektroninio pašto adresą ir gauti nemokamą informaciją rūpima tema.

Nepageidaujamas elektroninis paštas – tai toks komercinis paštas, kurio informacija užplūsta visiškai to vartotojui nepageidaujant ir „užteršia“ elektroninio pašto dėžutes nereikalinga medžiaga, gaišina laiką ir psichologiškai neigiamai veikia vartotoją.

Laimonas Markauskas (2008) teigia, kad siųsti informaciją el. paštu ar kita nuotolinio ryšio priemone galima tik tada, kai yra gautas vartotojų sutikimas arba nėra aiškaus vartotojo išreikšto prieštaravimo. Apie tai informuojama ir LR Reklamos įstatymo 13 straipsnyje „Reikalavimai reklamai, skleidžiamai kitomis reklamos perteikimo priemonėmis“, todėl vartotojui visada turi būti sudaryta galimybė atsisakyti naujienlaiškių.

Paieškos sistemos

google paieškos sistema

Didžioji dalis interneto vartotojų Lietuvoje, kaip ir kitose šalyse, beveik kasdien naudojasi tokiomis paieškos sistemomis, kaip www.google.lt, www.bing.com, www.yahoo.com, www.yadex.ru ir t.t. Todėl labai svarbu, kad įmonės svetainės adresas paieškos sistemų užklausų rezultatuose būtų pateikiamas kuo aukščiau. Siekiant iškelti svetainę paieškos sistemose naudojamas optimizavimas paieškos sistemoms (angl. Search Engine Optimization, trump. SEO) arba marketingas paieškos sistemose (angl. Search Engine Marketing, trump. SEM).

Svetainės optimizacija paieškos sistemoms yra itin vertinga internetinės reklamos priemonė, nes duoda ilgalaikius rezultatus. SEO yra dvejopa: vidinė ir išorinė. Vidinė optimizacija, tai svetainės turinio techninis pertvarkymas, kad paieškos sistemų robotai indeksuodami puslapius lengviau rastu reikiamą informaciją. Pagrindiniai raktažodžiai pateikiami antraštėse, meta aprašymuose, dažniau vartojami svetainės turinyje. Pertvarkomos svetainės nuorodų struktūrose, kad jose būtų taip pat pateikiami esminiai raktažodžiai. Taip įmonės svetainės puslapiai paieškos rezultatuose pagal atitinkamus raktinius žodžius pateikiami aukščiau kitų svetainių. Išorinė optimizacija, tai atgalinių nuorodų kaupimas kitose svetainėse pagal atitinkamus raktažodžius. Kuo įmonės svetainė gaus daugiau atgalinių nuorodų iš aukštą reitingą (angl. Page Rank, trump. PR) turinčių svetainių, tuo didesnė tikimybė, kad paieškos rezultatuose įmonės svetainė bus pateikiam aukščiau.

Marketingas paieškos sistemose, tai reklaminio ploto pirkimas paieškos užklausų rezultatuose pagal atitinkamus raktažodžius. Tai duoda trumpalaikius rezultatus, nes įmonės svetainė paieškos rezultatuose bus tik tol, kol bus išperkamas reklamos plotas. Populiariausia šios reklamos skleidėja Google AdWords, kuri suteikia galimybę reklamuoti įmonės puslapį „Google“ paieškos sistemoje. Mokama už unikalius paspaudimus (angl. Paid To Click, trump. PTC).

Diskusijų klubai

Diskusijų klubai (forumai), tai visiškai kitokia internetinės reklamos priemonė, nes čia negalima tiesiogiai pateikti įmonės reklamos. Įmonės atstovai turėtų registruotis tik su įmonės veikla susijusiuose forumuose. Tokiuose klubuose galima apsikeisti naudinga, aktualia informacija ar padėti kitiems, kompetentingai atsakinėjant į iškeltus klausimus bei problemas. Taip užtikrinamas geras įmonės vardas ir galbūt pritraukiami potencialūs klientai. Taip pat diskusijų klubuose galima rasti ir verslo partneriu, kurie vedini tokiais pat tikslais diskutuoja aktualiomis temomis.

Socialiniai tinklai

Tai viena iš naujausių ir sparčiai populiarėjančių internetinės reklamos priemonių. Lietuvoje, kaip ir daugelyje kitų pasaulio šalių populiariausias socialinis tinklas www.facebook.com, taip pat yra keletas ne tokių populiarių kaip www.plus.google.com ir kt.

reklama socialiniuose tinkluose

Socialiniuose tinkluose itin patogu tiesiogiai komunikuoti su potencialiais klientais, didinti prekinio ženklo žinomumą. „Facebook“ socialinis tinklas suteikia galimybė sukurti įmonės ar produkto fanų puslapį arba tiesiogiai reklamuoti įmonės internetinę svetainę. „Facebook“ fanų puslapyje įmonė gali bendrauti su potencialiais ar esamais klientais, pateikti jiems naujausią informaciją apie įmonės veiklą, taikomas akcijas ir pan., rengti konkursus. Detali statistika leidžia stebėti grįžtamąjį ryšį, sekti fanų veiksmus. Pasitelkus šią informacija galima skatinti fanų aktyvumą bei didinti pardavimus. Tiesioginė Facebook reklama suteikia galimybę reklamuoti įmonės internetinę svetainę arba „Facebook“ fanų puslapį visame socialiniame tinkle parenkant tikslinę auditoriją pagal amžių, lytį, išsilavinimą ir kitus kriterijus. Tik tikslinė auditorija mato įmonės reklamą, todėl tai itin efektyvi, bet gana brangi internetinė reklama. Mokama už reklamos parodymus (angl. Pay Per View, trump. PPV) arba unikalius paspaudimus (angl. Paid To Click, trump. PTC).

Užsakomieji straipsniai

Tai viena iš netradicinių reklamos priemonių, kuri gali būti tiek tiesioginė, tiek netiesioginė. Įmonių užsakyti straipsniai apie sėkmingą veiklą, siūlomus produktus ar paslaugas, naujienas ir t.t. dažniausiai talpinami įvairiuose tinklaraščiuose, naujienų portaluose ir kitose interneto svetainėse. Įtaigūs, skambių antraščių straipsniai sulaukia didesnio susidomėjimo ir sukelia skaitytojų aktyvumą komentuojant ar dalinantis socialiniuose tinkluose. Kartais interneto portaluose pateikiamos įmonių sėkmės istorijos ar kitokia netiesioginė reklama. Tokie straipsniai gali būti pripažinti, kaip paslėpta reklama. LR Reklamos įstatymo 8 straipsnyje „Reklamos atpažįstamumas“ teigiama, kad paslėpta reklama yra draudžiama, todėl įmonės turėtų atsargiai rinktis netiesioginės reklamos užsakomuosius straipsnius.

Reklaminiai skydeliai

Tai viena iš seniausių ir populiariausių internetinės reklamos priemonių. Reklaminiai skydeliai talpinami kitose interneto svetainėse taip pritraukiant lankytojus į įmonės puslapį. Reklaminės juostos (skydeliai) skirstomi į statines, animacines ir interaktyviasias. Statinėse juostose pateikiama informacija nesikeičia, todėl taip neatkreipia lankytojų dėmesį. Dinaminėse juostose informaciniai tekstai, iliustracijos pakaitomis keičią vienas kitą, todėl dinamiškas vaizdas labiau patraukia lankytojų dėmesį. Efektyviausios interaktyviosios reklaminės juostos, kurios skatina lankytojus atlikti kažkokį veiksmą: pasirinkti vieną iš kelių siūlomų variantų, sužaisti trumpą žaidimą, atlikti užduotį ir pan.

Reklaminiai skydeliai svetainėse talpinami įvairių dydžių, kurie matuojami pikseliais. Populiariausi reklaminių skydelių dydžiai yra tokie: „Iškaba“ (728 x 90), „Reklamjuostė“ (468 x 60), „Mygtukas (125 x 125)“, „Pusinė reklamjuostė“ (234 x 60), „Dangoraižis“ (120 x 600), „Platus dangoraižis“ (160 x 600), „Mažas stačiakampis“ (180 x 150), Vertikali reklamjuostė“ (120 x 240), „Mažas kvadratas“ (200 x 200), „Kvadratas“ (250 x 250), „Vidutinis stačiakampis“ (300 x 250), „Didelis stačiakampis“ (336 x 280).

Nuomojant reklaminį plotą reklamos juostoms dažniausiai mokama už reklamos talpinimo laikotarpį, parodymus (angl. Pay Per View, trump. PPV) arba unikalius paspaudimus (angl. Paid To Click, trump. PTC).

Nuorodos

Tai taip pat viena iš seniausių internetinės reklamos priemonių, kuri iki šiol itin dažnai naudojama. Svetainės turinyje patalpinama ir išryškinama nuoroda su fraze, kurią paspaudęs lankytojas patenka į įmonės interneto svetainę. Atgalinės nuorodos užima žymiai mažiau vietos nei reklaminės juostos, tačiau jų efektyvumas ženkliai mažesnis, nes nuorodos dažniausiai pastebimos tik tekstiniame turinyje. Dažniausiai lankytojui paspaudus ant nuorodos interneto naršyklėje atidaromas naujas langas su reklamuojama interneto svetaine neuždarius prieš tai buvusios svetainės. Perkant reklamines nuorodas dažniausiai mokama už nuorodos talpinimo laikotarpį arba unikalius paspaudimus (angl. Paid To Click, trump. PTC).

Apibendrinant populiariausias reklamos internete priemones, galima teigti, kad internetinė erdvėje yra tikrai daug priemonių reklamuoti įmonės internetinę svetainę. Todėl perkant reklamą internete labai svarbu pasirinkti tinkamas priemones, kad įmonė optimaliai pasiektų užsibrėžtų reklamos tikslų.

Įvertinimas 5/5 2674